برجام؛ هماوردی گفتمان‌های رسانه‌ای

 معرفی کتاب «برجام؛ هماوردی گفتمان‌های رسانه‌ای»

واکاوی برجام در بستر رسانه های داخلی

همزمان با نهمین سالگرد امضای توافق برجام، کتاب «برجام، هماوردی گفتمان های رسانه ای»از سوی نشر نی منتشر شد.

(برای دیدن تصویر بهتر، روی عکس کلیک کنید)

 

پس از امضای برجام در تیر ماه ۱۳۹۴ این توافق و داوری راجع به آن، به منبع اصلی دو قطبی سازی سیاسی در ایران تبدیل شده است.

به طور مشخص در حالی که برجام از منظر یک گفتمان سیاسی عامل پیشرفت، خروج از انزوا و حل مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور محسوب می شود اما گفتمان مقابل برجام را پروژه ای در راستای تضعیف حاکمیت و اعطای امتیازات یک‌طرفه و باز شدن دریچه ی نفوذ ارزیابی می کند.

این دو کلان گفتمان، با عناوین گفتمان رسمی/دولتی و گفتمان انتقادی/محافظه کار از مقطع آغاز به کار مذاکرات هسته ای در سال ۱۳۹۲ تا مقطع خروج ترامپ از آن در سال ۱۳۹۷ تلاش می کردند از طریق فرآورده های رسانه ای خود نسبت به تقویت و بازتولید نظام گفتمانی حاکم بر جامعه اقدام کنند؛ منازعه ای که در بستری از جنس زبان و گفتمان انجام می پذیرد.

رسانه ها که خود بازتاب‌دهنده‌ی جریانهای مرتبط با مساله‌ی برجام بودند، آن را در دال مرکزی دیالوگ خود قرار داده و صحنه‌ای از
معارضه را به نفع و به ضرر کنشهای پیوستار برجام رقم زدند .

کتاب «برجام؛ هماوردی گفتمانهای رسانه ای» تلاش می کند صحنه‌ی این پیکار رسانه ای را با استفاده از نظریه لاکلائو و موفه به تصویر بکشد.

نویسندگان تلاش کرده اند تا مولفه های گفتمان های رسانه ای در نزد دو گفتمان رقیب را طی سه دوره ی زمانی مهم بررسی کنند. ین سه دوره متناظر هستند با

🔹️سال ۱۳۹۴ به عنوان سال امضا واجرای برجام.

🔹️ سال ۱۳۹۵  به عنوان سال پا گرفتن برجام.
🔹️سال ۱۳۹۶ تا نیمه آبان ۱۳۹۷  به عنوان سال زوال برجام و آغاز تحریم های شدید علیه ایران.
این سه دوره به عنوان سه دوره حیات و افول برجام مورد بررسی قرار گرفته اند.

کتاب در  9 فصل ضمن شناسایی مواضع گفتمانی رسانه ها پیرامون برجام و مفصل‌بندی آنها در هر کدام از دورهای زمانی سه گانه ، به بررسی خوشه های نشانه ای و نظام‌های معنایی آنها پرداخته و زنجیرهای هم‌ارزی و تفاوت آنها را در کنار چگونگی فرآیندهای حاشیه‌رانی و برجسته‌سازی مورد تدقیق قرار داده است.

کتاب «برجام؛ هماوردی گفتمان های رسانه ای» به قلم دکتر پویا نعمت‌اللهی روزنامه نگار و پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی و دکتر محمدرضا رسولی دانشیار ارتباطات و استاد دانشکده علوم و مطالعات رسانه از سوی نشر نی در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۲۳۰ هزار تومان هم اینک به بازار نشر عرضه شده و از سوی سایت نشر نی هم قابل سفارش اس

مقدمه‌ی نویسندگان و فهرست مطالب کتاب را از اینجا بردارید (حدود 2.1 مگابایت)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *