اگر دلتان میخواهد نمایشی ببینید که چند روز درگیرتان کند؛ و اگر هوای دیدن یک نمایش متفاوت را کردهاید و اگر مدتی است که خماری یک تئاتر جدی را میکشید، آنوقت به شما پیشنهاد میکنم که حتما نمایش” رویای نیمه شب پاییزی” را به نویسندگی خانم نغمه ثمینی و کارگردانیآقای کیومرث مرادی را در یالن قشقایی تئاتر شهر از دست ندهید.
من قبلا نمایشهای ” خواب در فنجان خالی” و” افسون معبد سوخته ” و ” مرگ و شاعر” و ” شکلک” را از این دو عزیز دیده بودم.
داستان نمایش از ساختاری پیچیده برخوردار است. فردی مجهولالهویه و خسته از غوغای شهر( به قول خودش ترافیک خیابانها و شلوغی مترو و دود کافیشاپها و…) در طول سفری به ناکجاآباد، ناگهان سر از عمارتی قدیمی و مرموز درمیآورد.
عمارت توسط پیرمردی بددل و شکاک ( هابیل) و زنی میانسال و ساده و صمیمی( حنا) اداره میشود. مرد در اقامت خود در این خانه( که میگوید سه دانگش متعلق به اوست و این اقامت در ماه محرم اتفاق میافتد)، صداهای عجیب و غریبی میشنود. به تدریج متوجه میشویم که حنا زن صیغه ای پیرمرد است به امید آنکه بتواند روزی با او ازدواج کند. اما در شبها صدای گفتگوی حنا با مردی در اطاقی از منزل که 40 سال است درش باز نشده، میپیچد. نام آن فرد قاسم است که قبلا کشته شده و حنا هم به عشق حضرت قاسم در ماه محرم به تعزیت مینشیند. اما این هابیل بوده که قاسم( عشق حنا) را از ترس از دست دادن حنا به قتل رسانده و بقیهی ماجرا که باید خودتان ببینید.
اما در مورد نویسنده:
فعالیت های نغمه ثمینی به یک شاخه محدود نمی شود. او کار فرهنگی و هنری خود را با نقد فیلم آغاز می کند. در ادامه با نغمه ثمینی نمایشنامه نویس مواجه می شویم. فعالیت های پژوهشی او نیز بخشی دیگر از کارنامه کاری اش را تشکیل می دهد که از آن جمله می توان به کتاب «عشق و شعبده» اشاره کرد که به بررسی داستان های هزار و یک شب می پردازد.
همچنین او مدتی را هم درباره حضور اساطیر در نمایشنامه های ایرانی پژوهش کرده است که قرار است به زودی توسط نشر نی منتشر شود. این پژوهش دوم در اصل موضوع پایان نامه دکترای او در رشته پژوهش هنر بوده است. همچنین ثمینی این روزها در حوزه فیلمنامه نویسی هم فعال نشان می دهد که از جمله تجربه های او می توان به فیلمنامه «خون بازی»و سه زن اشاره کرد که ثمینی یکی از اعضای گروه فیلمنامه نویسی بوده است که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای او به ارمغان می آورد. ثمینی در حوزه تدریس نیز به طور مستمر فعالیت می کند و عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران است. اما این گفت وگو تنها به فعالیت های او در حوزه نمایشنامه نویسی می پردازد که البته شاخص ترین وجه حضور او در جامعه فرهنگی و هنری ما است . ثمینی متولد 1352، فارغ التحصیل كارشناسی ادبیات نمایشی و كارشناسی ارشد سینما از دانشگاه تهران است. وی دانشجوی دكترای پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس است. نویسنده در نشریاتی مانند ماهنامه سینمایی فیلم، زنان، آثار تألیفی: كتاب ها: كتاب عشق و شعبده، پژوهشی در «هزار و یك شب» (نشر مركز)، «خاله ادیسه» (دو نمایشنامه)، ترجمه فیلمنامه «ایثار» (در مجموعه فیلم های تاركوفسكی)،«افسون معبد سوخته» (نمایشنامه)، «رازها و دروغ ها» (نمایشنامه). داوری در جشنواره های فیلم فجر (بخش منتقدان)، دوربین های خانگی، جشن خانه سینما، جشنواره كوثر. تدریس در دانشگاه آزاد در زمینه تاریخ تئاتر و نمایشنامه نویسی و عضو هیأت علمی دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران. نمایشنامه هایی كه او نوشته، چندین جایزه برایش به ارمغان آورده اند.
اما در مورد كارگردان:
كیومرث مرادی :كارگردان ، مدرس دانشگاه
تاریخ تولد: 1351تهران
تحصیلات: كارشناسی ادبیات نمایشی از دانشكده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی؛كارشناسی ارشد رشته كارگردانی تئاتر از دانشكده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر
نمایشها:
كارگردانی نمایش”صبح طلوع میكند“ نوشته”ابراهیم مكی“؛ تهران، تالار مولوی؛ 1372
كارگردانی نمایش”عزیز مایی“ نوشته”مهرداد رایانیمخصوص“؛یزد، جشنواره دفاع مقدس؛ تهران، تالار هنر؛ 1374
كارگردانی نمایش”پیش از انتظار“ نوشته”كتایون حسینزاده“؛ تهران، تالار مولوی(بخش دانشگاهی جشنواره فجر) ؛ 1376
كارگردانی نمایش”هشتمین سفر سندباد“ نوشته”بهرام بیضایی“؛ تهران،تئاترشهر، تالار سایه؛ 1377
كارگردانی نمایش”افسون معبد سوخته“ نوشته”نغمه ثمینی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1379 ـ 1378
كارگردانی نمایش”رازها و دروغها“ نوشته”نغمه ثمینی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1380 ـ 1379
كارگردانی نمایش”خواب در فنجان خالی“ نوشته”نغمه ثمینی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1381 ـ 1380
كارگردانی نمایشنامهخوانی”درس“ نوشته”اوژن یونسكو“؛ تهران، تئاترشهر، كافه تالار اصلی؛ 1382
كارگردانی نمایش”شكلك“ نوشته”نغمه ثمینی“؛تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1383 ـ 1382
كارگردانی نمایش”ژولیوس سزار به روایت كابوس“ نوشته”ویلیام شكسپیر“بازنویسی”نغمه ثمینی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1384 ـ 1383
كارگردانی نمایش”مرگ و شاعر” نوشته”نغمه ثمینی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1385
مشاور كارگردان در نمایش”یك تنبیه باشكوه” به كارگردانی”نرمین نظمی”؛تهران، تالار مولوی؛ 1386
اجرای نمایش”افسون معبد سوخته“؛هند، جشنواره كاتاك؛ 2001
اجرای نمایش”خواب در فنجان خالی“؛ هند، دهلی نو، دانشگاه NSD ، جشنواره بهاماترا؛ 2004
اجرای نمایش”شكلك“؛فرانسه، پاریس، جشنواره بهار ایرانی؛ 2005
تدریس كارگردانی در دانشكده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی
ترجمه كتاب”نقطه عطف“نوشته”پیتر بروك“؛ انتشارات فرهنگ كاوش؛ 1383
ترجمه كتاب”زندگی من در گذر زمان“ نوشته”پیتر بروك“؛انتشارات قطره؛ 1384
چاپ مقاله های متعدد در فصلنامه هنر، نمایش، مجله بیدار وسایر مطبوعات كشور
عضو هیئت مدیره مركزی خانه تئاتر و مدیر روابط عمومی خانه تئاتر ایران
عضو هیئت مدیره انجمن كارگردانان خانه تئاتر
سردبیر مجله تخصصی خانه تئاتر