عنوان نمایشی است به نویسندگی محمد یعقوبی و كارگردانی آیدا كیخایی.
داستان در یكی از اطاقهای هتل انزلی و در چهار مقطع زمانی از سال میگذرد و نگاهی به زندگی چهار زوجی دارد که در این اطاق ساکن هستند.
سالن کوچک تالار مولوی، فضای خیلی محدودی دارد و به غیر از دو تا در و یک میز کوچولو و یک آینه، عملا اکسسوار دیگری به چشم من نخورد.
اما داستان نمایش:
هر کدام از این زوجها در هنگام اقامت در این اطاق، دچار مشکلاتی در برقراری روابط با یکدیگر میشوند. زن زوج اول، از دست تعصب و غرور بیجای شوهرش به تنگ آمده و قصد دارد هتل را ترک کند. اما مرد با غرور خودخواهانهی خود ، به کرات تغییر موضع میدهد و میخواهد او را نگه دارد. اما حاضر نیست که کلمهی «میخواهم بمانی» را بر زبان بیاورد. ریتم ورود و خروج زن از هر دو درب موجود درصحنه، به نظرم یک جور شادابی به متن داده بود که اجازهی پیشبینی روند نمایش را از مخاطب میگرفت.
در پردهی دوم، مرد علنا به زنش میگوید که او را دوست ندارد و از اول ازدواج فقط او را تحمل میکرده است. زن با ناراحتی قصد ترک هتل را دارد ولی مرد به او میگوید که همهی اینها فقط دروغ اول آوریل است و داشته شوخی میکرده است. ولی زن ابراز می کند که از نظر او، این دروغگویی فرصت مناسبی را برای بیان مکنونات درونیاش بوجود آورده؛ بدین صورت که زن هم از زندگی با او خسته شده است.
در پردهی سوم، شوهر (که یک وکیل است)، موضوع قبولی پروندهی تقاضای طلاق زنی را قبول میکند که قبلا عشق خودش بوده است. اما زن این وکیل با اصرار تمام میخواهد که شوهرش بیخیال این پرونده شود. با اصرار وکیل، موضوع بالا میگیرد و زن به قصد ترک هتل از اطاق خارج میشود و به دنبال او هم وکیل ….
در پردهی چهارم، با زن و شوهری روبرو هستیم که شوهر خانواده دچار جنون آنی است و …..
در مجموع به عنوان یک مخاطب عام، با این اثر ارتباط گرفتم.
در مورد كارگردان:
آیدا كیخایی
تاریخ تولد: 1353مشهد
تحصیلات: كارشناسی نمایش با گرایش بازیگری از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران؛ 1378،دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه تهران
نمایشها:
بازی در نمایش”داوری ژاندارك“به كارگردانی”داریوش مختاری“؛ تهران، تالار مولوی؛ 1374
بازی در نمایش”چهارمین نامه“به كارگردانی”امیر مكاری“؛ تهران، تالار مولوی؛ 1374
بازی در نمایش”بر كرانه ی باد“به كارگردانی”مینا ابراهیمزاده“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1377
بازی در نمایش”ستارههای كوچك خاموشی“به كارگردانی”علیرضا اولیایی“؛ تهران، تالار مولوی؛ 1376
بازی در نمایش”زیتون“به كارگردانی”شكوفه ماسوری“؛ تهران، دانشگاه تهران،تالار سمندریان؛ 1377
بازی در نمایش”خیشخانه“به كارگردانی”حسین كیانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره2؛ 1378
بازی در نمایش”یك دقیقه سكوت“به كارگردانی”محمد یعقوبی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1380
بازی در نمایش”قرمز و دیگران“به كارگردانی”محمد یعقوبی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1383، 1382
بازی در نمایش”گلهای شمعدانی“به كارگردانی”محمد یعقوبی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1383
بازی در تله تئاتر”زمستان 66″ به كارگردانی”محمد یعقوبی”؛ شبكه 4؛ 1384
بازی در نمایشنامهخوانی”از تاریکی” به کارگردانی”محمد یعقوبی”؛ تهران، خانه هنرمندان؛ 1383
بازی در نمایشنامهخوانی”با خشم به یاد آر” به کارگردانی”محمد یعقوبی”؛ تهران، خانه هنرمندان؛ 1383
بازی در نمایش”ماچیسمو” به کارگردانی”محمد یعقوبی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1387
بازی در تله تئاتر “دل سگ” به کارگردانی”محمد یعقوبی”؛ شبکه 4؛ 1387
بازی در نمایش”بیداریخانه نسوان” به کارگردانی”حسین کیانی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1387
کارگردانی نمایش”خداحافظ” نوشته”محمد یعقوبی”؛ تهران، تالار مولوی؛ 1387
بازی در مجموعه تلویزیونی”نیمكت” به كارگردانی”محمد رحمانیان”، شبكه1 ؛ 1384
کارگردانی فیلم کوتاه”ماه عسل” نوشته”محمد یعقوبی”؛ 1385
دریافت دیپلم افتخار از جشنواره تئاتر فجر برای بازی در نمایش”بر كرانه باد“؛ 1375
دریافت جایزه دوم بازیگری زن برای بازی در نمایش”ستارههای كوچك خاموشی“ از جشنواره دانشجویی؛ 1376
دریافت جایزه اول بازیگری زن برای بازی در نمایشهای”زیتون” و”خیشخانه“ از جشنواره دانشجویی؛ 1377
دریافت جایزه اول بازیگری زن برای بازی در نمایش”خیشخانه“ از اولین جشنواره تئاتر ایران زمین؛ اهواز؛ 1378
کارگردانی نمایش”خداحافظ” نوشته” محمد یعقوبی”؛ جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران؛ 1387
دریافت جایزه سوم کارگردانی برای نمایش”خداحافظ” از جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران؛ 1387
دیپلم افتخار از جشنواره تئاتر فجر برای نمایش”پروانه باد”؛ 1375
در مورد نویسنده:
محمد یعقوبی: نویسنده، كارگردان
تاریخ تولد: 1346لنگرود
تحصیلات: كارشناسی حقوق از دانشگاه شهید بهشتی، 1372دوره دیده تئاتر در كانون تئاتر تجربی
نمایشها:
ترجمه و كارگردانی نمایش”شب بخیر مادر“نوشته”مارشا نورمن“،تهران، تئاتر شهر سالن شماره 2؛ 1376
نگارش و كارگردانی نمایش”زمستان66“،تهران، تئاتر شهر، تالار شماره2؛ 1376
نگارش و كارگردانی نمایش”رقص كاغذ پارهها“،تهران، تئاتر شهر، تالار سایه؛ 1378
كارگردانی نمایش”پس تا فردا“ نوشته”ریما رامینفر“،تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ 1379
نگارش و كارگردانی نمایش”دل سگ“نوشته”میخائیل بولگاكف“،تهران، تئاتر شهر سالن چهارسو؛ 1379
نگارش و كارگردانی نمایش”یك دقیقه سكوت“،تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ 1380
نگارش و كارگردانی نمایش”قرمز و دیگران“،تهران، تئاتر شهر، تالار قشقایی؛ 1382
نگارش و كارگردانی نمایش”گلهای شمعدانی“،تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ 1383
نگارش و كارگردانی نمایش”تنها راه ممكن“، تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1384
نگارش و كارگردانی نمایش”ماه در آب”؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ 1385
نگارش و كارگردانی نمایش تلویزیونی”زمستان 66″؛ شبكه 4؛ 1385
نگارش و کارگردانی نمایش”ماچیسمو”؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1387
نگارش و کارگردانی نمایش تلویزیونی”دل سگ”؛ شبکه 4؛ 1387
کارگردانی نمایش تلویزیونی”آدم خوابش میگیره”؛ شبکه 4؛ 1387
دریافت جایزه اول كارگردانی و جایزه دوم نمایشنامهنویسی برای نگارش و كارگردانی نمایش”زمستان 66“،از جشنواره تئاتر فجر١٣٧٦
دریافت جایزه دوم نمایشنامهنویسی و دوم كارگردانی برای نگارش و كارگردانی نمایش”رقص كاغذ پارهها“،از هفدهمین جشنواره تئاترفجر، 1377
دریافت جایزه سوم كارگردانی نمایش پس تا فردا، از جشنواره تئاتر فجر؛ 1378
دریافت جایزه سوم كارگردانی برای كارگردانی نمایش”یك دقیقه سكوت“،نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر، 1380
دریافت جایزه اول نمایشنامهنویسی برای نگارش گلهای شمعدانی، از سوی كانون ملی منتقدان؛ 1384